Polski rynek rozrywkowy jest największy w Europie środkowo-wschodniej i szacuje się, że w tym roku jego wartość przekroczy 12 miliardów dolarów. Wartość ta będzie o przynajmniej kilka procent wyższa niż w roku ubiegłym, która z kolei była wyższa niż jeszcze rok wcześniej. Innymi słowy, rynek ten rośnie i nic nie wskazuje na to, żeby sytuacja miała się zmienić. Szczególnie skoro na horyzoncie widać już trendy, które sprawią, że treści rozrywkowe będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Właśnie tym trendom postanowiliśmy się przyjrzeć i na tej podstawie przygotować zestawienie ciekawych trendów w branży rozrywkowej w naszym kraju.
Powrót kina na dużym ekranie?
Ostatnie lata nie były zbyt łaskawe dla branży filmowej, a szczególnie dla produkcji tworzonych z myślą o dużym ekranie. Zwłaszcza po pandemii koronawirusa i obostrzeniach z nią związanych wydawało się, że ta gałąź rozrywki przeniesie się całkowicie na rosnące jak grzyby po deszczu platformy streamingowe, a fizyczne kina czeka bankructwo. Jednak dwie premiery filmowe, które co ciekawe miały miejsce tego samego dnia, pokazały, że kina nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Filmami tymi są oczywiście Barbie i Oppenheimer. Te dwa jakże odmienne tytuły przyciągnęły do kina tłumy niewidziane tam od lat. Czy jest to sygnał, że kina czeka w Polsce druga młodość? Wszystko wskazuje na to, że tak.
VR – wirtualna rzeczywistość
Już od lat mówi się, że oglądanie filmów na ekranach jest passe i że za rogiem czyha rewolucja, która zmieni to, jak przyjmujemy treści rozrywkowe. Ale mimo wielu zapowiedzi owa rewolucja nie nadchodzi. Niemniej jednak spodziewamy się, że rozrywka w wirtualnej rzeczywistości będzie się rozwijała i jej udział w rynku będzie rósł. Czy jednak wyprze treści w standardowej formie? Na pewno nie jeszcze w 2023 roku.
AR – rozszerzona rzeczywistość
Skoro nie wirtualna to może rozszerzona rzeczywistość? Co to w ogóle znaczy? Rzeczywistość rozszerzona polega na nakładaniu na to, co normalnie widzimy, dodatkowych wirtualnych elementów wyświetlanych przez specjalne gogle. Dzięki tej technologii możesz więc widzieć to, co się przed tobą naprawdę znajduje, ale jednocześnie mieć dostęp do dodatkowych informacji czy rozrywki.
Wydaje się, że największa firma technologiczna na świecie, czyli oczywiście Apple, chce iść tym tropem, ponieważ jedną z ich największych nowości w tym roku były właśnie gogle do rozszerzonej rzeczywistości. W związku z tym można podejrzewać, że zarówno pozostałe firmy produkujące gadżety, jak i twórcy treści rozrywkowych postanowią pójść tą samą ścieżką, a to z kolei nieuchronnie doprowadzi do większej popularności tej technologii.
Wirtualne kasyna
Już od co najmniej kilku lat obserwujemy trend, który wskazuje na to, że branża hazardowa przenosi się z kasyn, takich jak te w Las Vegas czy Monaco, do świata wirtualnego. Normalne stało się dziś granie w gry kasynowe na komputerze czy telefonie dokładnie tak samo, jak działo się to jeszcze do niedawna w fizycznych kasynach i barach z automatami.
Wszystko wskazuje na to, że osoby zarządzające kasynami online chcą pójść o krok dalej i jeszcze bardziej grę online upodobnić do doświadczenia, jakie daje fizyczny lokal. W tym celu powstają wirtualne kasyna, po których zalogowani gracze mogą poruszać się tak, jak to robią w prawdziwym życiu, podchodzić do wirtualnych automatów czy stołów i grać na prawdziwe pieniądze bez wychodzenia z domu.
Jeśli jeszcze nie spotkałeś się z tą formą rozrywki, to zachęcamy do tego, aby dać jej szansę. Proponujemy jednak na początek wybrać kasyno z niską kwotą minimalnego depozytu. W ten sposób z jednej strony poczujesz emocje, jakie daje wyłącznie gra na prawdziwe pieniądze, a z drugiej strony nie będziesz musiał ryzykować utraty zbyt wysokiej kwoty.
Relacje na żywo
Rosnąca popularność serwisu Twitch i innych tego typu platform może podpowiadać, że najmłodsze pokolenia są zainteresowane obserwowaniem swoich ulubieńców w czasie rzeczywistym. Już nie tylko streamowanie gier jest popularne. Twórcy zabierają ze sobą kamery w różne miejsca i relacjonują na żywo swoje wakacje, wyjścia na miasto czy inne aktywności, które mogą interesować ich widzów.
Trend ten zyskuje na popularności z miesiąca na miesiąc i jeśli to się nie zmieni, to content tworzony na żywo stanie się niebawem najpopularniejszą formą oglądania treści rozrywkowych.
Treści tworzone z myślą o smartfonach
Wiele osób reprezentujących starsze pokolenia narzeka często na to, że młodzi ludzie spędzają całe dnie z nosem w telefonie. Oczywiście stwierdzenia takie są mocno przesadzone i reprezentują niezrozumienie innych stylów spędzania wolnego czasu, ale pokazują też pewien trend. Polega on na tym, że rozrywkę coraz częściej pochłaniamy z małego ekranu smartfona. Telewizor, czy nawet monitor często są zastępowane przez te małe urządzenia, które każdy ma w kieszeni.
Trend ten widzą twórcy rozrywki online i produkują treści, które od początku są tworzone z myślą o pionowej orientacji ekranu. Dobrym przykładem może być stosunkowo niedawno powstały, a już będący na szczycie listy najpopularniejszych portali społecznościowych TikTok.
Krótkie treści
Wspomniany TikTok obrazuje doskonale również inny trend widoczny obecnie w Polskiej branży rozrywkowej. Jest nim fakt, że popularność zyskują krótkie, czasem nawet nieprzekraczające kilkunastu sekund treści. Zwykle zabawne lub szokujące filmiku są przez widzów przyjmowane niemal hurtowo. W ciągu zaledwie kilkunastu minut osoba przeglądająca tego typu filmy jest w stanie zobaczyć dziesiątki, jeśli nie setki treści. Wszystko, co trzeba zrobić, aby przejść dalej, to przesuwać palcem w górę ekranu.
Możemy się więc spodziewać, że branża rozrywkowa przystosuje się do coraz szybciej pędzącego społeczeństwa i krótkie formy rozrywki będą zyskiwały na popularności.
Gry w chmurze
Gry wideo są obecnie jedną z największych gałęzi branży rozrywkowej w Polsce, a tytuły powstające w naszym kraju podbijają światowe rynki. Jednak nie każdego stać na nowe konsole czy komputery, przez co dla wielu osób dostęp do najnowszych gier może być ograniczony. Rozwiązaniem tej sytuacji są gry w chmurze. Taką grę gracz uruchamia na serwerze dostawcy i to tam nią steruje, a na ekranie swojego telewizora widzi jedynie przesłany obraz z gry. Dzięki temu nawet najnowsze gry można uruchomić na starszych maszynach, a dostęp do biblioteki gier jest zapewniany dzięki opłacanemu miesięcznie abonentowi.
Artykuł sponsorowany.