Po raz kolejny banki PKO BP oraz Pekao SA wystosowały ważny apel, który powinien zainteresować wszystkich ich klientów. Mimo kolejnych, wciąż są przypadki utraty pieniędzy przez gapiostwo. Co – ciekawostka – zdarza się nawet osobom świadomym, obeznanym technologicznie. Co więc mają powiedzieć seniorzy? Warto przeczytać, by później nie żałować.
Zarówno PKO BP, jak i Pekao SA to instytucje, które cieszą się dużym zaufaniem wśród osób starszych. Wielu seniorów właśnie w tych bankach posiada swoje konta, emerytury czy oszczędności życia.
Niestety, to właśnie ta grupa staje się dziś najczęstszym celem przestępców. Banki ostrzegają: liczba prób oszustwa rośnie z tygodnia na tydzień. Metody działania oszustów są coraz bardziej wyrafinowane. Do tego stopnia, że sporadycznie haczyk połykają nawet całkowicie świadome osoby (!).
Posiadacze kont w PKO BP i Pekao SA znów na celowniku
Najpopularniejszy scenariusz to tzw. „na pracownika banku”. Oszust dzwoni do klienta, podaje się za konsultanta, wzbudza zaufanie, a następnie nakłania do zainstalowania aplikacji zdalnego pulpitu. Gdy senior to zrobi, przestępca ma pełen dostęp do jego konta. Po czym w kilka minut może wyczyścić rachunek.
Inna popularna metoda to SMS lub e-mail z fałszywym linkiem. Wiadomość wygląda wiarygodnie, przypomina komunikaty znane z bankowości elektronicznej. Kliknięcie w link prowadzi jednak do strony wyłudzającej dane logowania.
Zdarzają się również sytuacje, w których oszuści podszywają się pod policję, ZUS lub nawet członka rodziny. Często robią to przez telefon, wzbudzając strach lub współczucie. Cel zawsze jest ten sam – wyłudzić dane, a potem pieniądze.
Chroń swoje pieniądze – banki doradzają, jak to robić
PKO BP i Pekao SA przypominają: bank nigdy nie prosi o instalowanie zewnętrznych aplikacji ani o podawanie danych do logowania przez telefon. Mimo to, w przypadku udanego oszustwa lub kradzieży środków, bank nie bierze odpowiedzialności. Oznacza to, że klient – nawet jeśli działał w dobrej wierze – może nie odzyskać utraconych pieniędzy.
W takich przypadkach pozostaje tylko zgłoszenie sprawy na policję. Niestety, jak podkreślają eksperci, wykrywalność tego rodzaju przestępstw jest bardzo niska. Hakerzy i cyberprzestępcy potrafią skutecznie ukrywać swoją tożsamość i lokalizację. Ich namierzenie to często zadanie graniczące z niemożliwością.
Banki apelują o szczególną ostrożność – zwłaszcza do osób starszych. Jeśli masz wątpliwości co do otrzymanej wiadomości lub telefonu, zawsze warto skonsultować się z najbliższymi lub zadzwonić na oficjalną infolinię banku. W tym przypadku czujność naprawdę może uratować oszczędności życia.




